به تازگی دانشمندان دریافته اند که رشد انسان در سن بیست  و یک سالگی متوقف نمی گردد بلکه مغز تا سن چهل سالگی به رشد خود ادامه می دهد، یعنی رشد انسان تا سن چهل سالگی کامل نمیشود. این همان چیزی است که قرآن به آن اشاره کرده است: ( حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ) [الأحقاف: 15]

 

(چون به رشد و نیرومندی خود و به سن چهل سالگی برسد، گوید ای پروردگار من، به من الهام کن تا نعمتت را سپاس گزارم.) باید گفت سبحان الله. چه کسی رسول اکرم (ص) را ازاین حقیقت علمی آگاه کرده است؟

 

 

 

 

در تازه ترین پژوهش علمی مشخص شده که آب موجود در سطح کرهء زمین، در طول ملیونها سال تشکیل شده و از فضای خارج زمین به همراه ملیاردها شهاب سنگی که به زمین اصابت کرده اند، به زمین آمده است.  عجیب آنکه قرآن به اینکه آسمان منبع آبها است اشاره کرده است:  (وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ) [المؤمنون: 18]

(واز آسمان آبی به اندازه فرو فرستادیم و آن را در زمین جای دادیم و بی تردید به از بین بردن آن کاملا توانمندیم.)

این آیه بیان می کند که منشأ آب موجود در زمین، آسمان است و این مطلب به صورت علمی اثبات  شده است و این حقیقت علمی در زمان نزول قرآن هنوز شناخته شده نبوده؛ به راستی چه کسی پیامبر اکرم (ص) را ازاین مطلب با خبر ساخته است؟

 

 

 

 

پژوهشی جدید نشان داده است که نگاه مثبت به زندگی اثری سودمند بر سلامتی دارد و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و اینجاست که تاثیر دین بر سلامت روان و تندرستی انسان مؤمن را در می یابیم. هر چه اعتماد مؤمن به پروردگارش بیشتر باشد ازسلامتی بیشتر ودستگاه ایمنی قوی تری بهره مند است. خداوند متعال می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ) [الزمر: 53]

(بگو ای بندگان من (که با ارتکاب گناه) بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خداوند نا امید نشوید، یقینا خداوند همهء گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.)

باید در این کلمات تامل کنیم : لاتقنطوا (نا امید نشوید)، لا تحزنوا (اندوهگین نباشید)، لا تیأسوا (مأیوس نشوید) و... که همگی دستورات مستقیم خداوند برای بندگانش هستند تا نگاهشان را به زندگی اصلاح کنند ومثبت نگر باشند.

 

اسرار روزه گرفتن

و اگر روزه بگیرید بهتر است برای شما، اگر بدانید. (سوره بقره آیه 184)

 

 

دوستان عزیز و گرامی، روزه فقط یک عبادت نیست...در واقع یک روش درمانی و شفا برای بسیاری از بیماری ها است ... روشی برای تجدید سلول های بدن و فعالیت کل بدن ما است ... بنابراین روزه تمام زندگی ما را از نو می سازد و هنگامیکه متوجه مزایای روزه گرفتن می شویم، شیرینی واقعی آن را لمس می کنیم.

 

دانشمندان تایید می کنند که روزه گرفتن، بهترین درمان جهت تجمع سموم بدن است زیرا به پاک شدن سلول ها از سموم کمک می کند. روایت است که حضرت محمد (ص) فرمودند: "روزه، نوعی محافظ است".  در واقع روزه بعنوان محافظت بدن از بسیاری از بیماریها در اثر افزایش فعالیت سلول های محسوب می شود.

 

پزشکان اطمینان می دهند که روزه سیستم ایمنی بدن ما را فعال می کند... به عبارت دیگر مقاومت بدن را در برابر تمام بیماریها را افزایش می دهد. سیستم ایمنی مانند گروهی از سربازان است که از بدن نسبت به هجوم بسیاری از ویروس ها و باکتری های مضر نگهبانی می کنند. از این رو روزه گرفتن، سلاحی موثر برای کمک به بدن می باشد تا بتواند از خود دفاع کند.

 

یک واقعیت پزشکی میگوید: روزه دلیل اصلی عمر طولانی است!!!

بسیاری از غیر مسلمانان کتاب های زیادی در خصوص مزایای مختلف روزه داری نوشته اند ونتیجه گیری کرده اند کسانی که بطور مرتب روزه می گیرند نسبت به کسانی که روزه نمی گیرند، عمر طولانی تری دارند و بیشتر زندگی می کنند!! منزه است خداوند متعال که روزه گرفتن را برای ما تجویز کرد و در قرآن کریم فرمود: ای کسانیکه ایمان آورده اید، روزه بر شما واجب شد همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند، واجب شده است شاید پرهیزگاری کنید. (سوره بقره آیه 183)

 

مطالعات علمی زیادی تایید دارند که بهترین ماده غذایی برای مردم روزه دار "خرما" و آب است، زیرا حاوی تمام ویتامین های مورد نیاز، قندها و مواد معدنی است. همچنین پیامبر گرامی (ص) در حدیثی نبوی (به روایت ابو داود) می فرماید: "روزه خود را با خوردن خرما باز کنید و اگر خرما ندارید، با نوشیدن آب افطار کنید."

 

مطالعات اخیر نشان داده است که بهترین زمان برای ترک عادت سیگار کشیدن، ماه مبارک رمضان است!! زیرا روزه سلولها را از آلودگی های تنباکو پاک می کند. بنابراین ماه مبارک رمضان کمک می کند به افراد سیگاری تا این عادت را ترک کنند البته تا زمانی که ایشان هم خالصانه از خداوند متعال درخواست کنند که آنها را در این راه کمک کند ...

جالب است بدانید که غیر مسلمانها با کمک روزه اقدام به درمان ترک عادت سیگار کشیدن در افراد سیگاری می کنند. و اما ما به عنوان مسلمان چطور؟؟

 

بسیاری از مطالعات علمی دلالت بر این دارد که دعا کردن به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درد پشت و درد مفاصل کمک می کند. همچنین تسلیم و اطاعت در هنگام دعا کردن، دارای نیروی عجیبی در درمان بسیاری از بیماری های مزمن به خصوص در طول روزه داری است.

 

دانشمندان اخیر روزه گرفتن را به عنوان روشی جدید در درمان چاقی پیشنهاد می دهند زیرا روزه به انحلال چربی ها و منظم شدن هورمون ها و رسیدن بدن به فرم کامل کمک می کند. مطابق یک واقعیت پزشکی: روزه داری ساده ترین راه برای درمان چاقی است.


دانشمندان اعتقاد دارند که روزه قدرت مغز ما را افزایش می دهد!! همچنین  توانایی خلاقیت را نیز افزایش می دهد! روزه به عنوان بهترین راه فعال کردن سلول های مغز در نظر گرفته شده است زیرا باعث افزایش توانایی مغز و خود درمانی می شود.

 

یک واقعیت پزشکی می گوید که: روزه گرفتن سلول های ما را دچار باعث برنامه ریزی مجدد می کند!! محققین به وجود تغییرات رادیکالی زیاد در داخل سیستم بدن افراد روزه دار اشاره کرده اند که شامل بخش های فیزیولوژیکی و روانی است. روزه گرفتن های مداوم باعث کاهش رشد سلول های توموری می شود. بسیاری از دانشمندان تایید می کنند که روزه گرفتن در زمان طولانی باعث افزایش عملکرد کل بدن و کاهش احتمال ابتلا به سرطان می شود.

 

دانشمندان تاکید می کنند که روزه گرفتن به کاهش وزن، خلاصی از شر سموم، کاهش درد و التهاب و افزایش تمرکز کمک می کند. همچنین، روزه گرفتن نوعی صرفه جویی در مواد غذایی است و یکی از بزرگترین مزایای آن این است که مردم روزه دار احساس رضایت می کنند زیرا ایشان احساس می کنند که نقش اصلی را در ارتقاء سلامت خود دارند. خداوند متعال با خلاصه کردن تمامی مطالب قبلی و فقط در چند کلمه، می فرماید: و اگر روزه بگیرید بهتر است برای شما، اگر بدانید. (سوره بقره آیه 184)

 

اخیراً پزشکان ثابت کرده اند یکی از مهمترین حقایق علمی این است که روزه گرفتن به درمان دردهای پشت، دردهای گردنی و دردهای ستون فقرات کمک می کند . یک مطالعه جدید تاکید کرد که روزه در واقع، درمان موفقیت آمیز درد مفاصل است به شرط اینکه فرد بیمار به مدت یک ماه به طور مداوم (یعنی کل ماه مبارک رمضان) را روزه بگیرد!!

آیا ما نمی توانیم عظمت روزه گرفتن را همرا با طعم شیرین آن در طول ماه مبارک رمضان را درک کنیم؟

 

بسیاری از دانشمندان تایید می کنند که روزه در واقع یک عمل بدون جراحی است! به عنوان مثال روزه در درمان سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، تومورهای بدخیم و کبد نقش دارد. بسیاری از محققان می گویند در بسیاری از موارد که عمل جراحی غیر ممکن است، روزه نقش موفق و مثبتی را ایفا می کند.

 

یک مطالعه جدید علمی موید آن است که تغذیه سالم و روزه داری مغز را فعال می کند و از زوال عقل جلوگیری می کند.  بسیاری از دانشمندان می گویند: "تغذیه سالم و روزه داری گاه به گاه،  مغز را تحریک  میکند". ایشان تاکید می کنند که خوردن خرما و سبزیجات در هنگام افطار، احتمال زوال عقل یا حمله مغزی را کاهش می دهد. دانشمندان به ما اطمینان می دهند که روزه گرفتن نقش بسیار حیاتی در فعال شدن سلول های مغز را بازی می کند تا به طور موثر تری کار کند

 

دانشمندان می گویند که مرد روزه دار، بسیاری از انرژی های خود را به دلیل خودداری از غذا و نوشیدنی حفظ می کند. به این معنی که انرژی موثر مرد روزه دار در طول ماه مبارک رمضان، در بالاترین حد است!

در این ماه مبارک، حفظ قرآن آسان است! ما نباید فراموش کنیم که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شد.