کشفیات جدید دانشمندان نشان می­دهد که پشه می­تواند از طریق بازدم انسان­ها­، جای آنها را تشخیص دهد. خداوند در پشه این توانایی را ایجاد نموده که با دریافت گاز کربنِ بازدمِ انسان و آزمایش مقدار و منبع آن، بتواند جای او را بیابد. هم­چنین این حشره بسیار به گاز کربن حساس است. همه این موارد بیانگر توانایی­های خارق العادۀ این حشره است که بر پیچیده ­ترین دستگاههای ساخت بشر برتری دارد. حال که اهمیت این حشره و پیچیدگی آن ثابت شد، شایسته نیست که خداوند متعال از آن در قرآن یادی کند؟ پس در ردّ کافرانی که بر ذکر این حشرات در قرآن خرده گرفته­اند، به این آیه از قرآن  گوش جان می­سپاریم:

 


-  این موجود ظریف، بسیار عجیب و شگفت­انگیز است. چرا که هنگام پرواز، در یک ثانیه 500 بار بال­های خود را تکان می­دهد! در دنیای پشه­ها، جنس ماده، قوی­ترین است و اکثر کارهای مهم همچون تربیت نوزادان و تغذیه آنها توسط مکیدن خون انسان­ها و حیوانات را برعهده دارد! این حشره دارای قلب و مغز و چشمان پیچیده و سلول­های عصبی خاصی است که اطلاعات را بررسی می­کند. خداوند این حشره را به دستگاههای پیچیده­ای مجهز ساخته که توانایی تشخیص نوعِ خونِ مناسب برای بدنش و هم­چنین تشخیص بوی انسان از فاصله دور را دارد. این­ها معجزه­ هایست که جا دارد در آن تأمل کنیم که البته هنوز هم دانشمندان همه رازهای آن را کشف نکرده­اند. به همین سبب خداوند متعال 14 قرن پیش زمانی که هیچ کس روی کره خاکی از شگفتی­های پشه اطلاعی نداشته، از این حشره در قرآن نام برده است. خداوند می­فرماید:

خداوند از ذکر پشه – فروتر یا فراتر از آن- هیچ ابایی ندارد. [البقرة: 26].

 

 

دانشمندان با بررسی هسته اتم متوجه شدند که همه قسمت­های آن دارای بار مثبت و منفی است. به همین ترتیب هیچ ذره­ای با بار منفی وجود ندارد، مگر اینکه در مقابل آن ذره­ای با بار مثبت وجود داشته باشد. در دنیای گیاهان هم، چنین تقابلی در مؤنث­بودن و مذکربودن اشیاء وجود دارد. در همه علوم، تقابل میان شیء و نقیض آن موجود است، به عنوان مثال روز و شب، گرما و سرما، نور و تاریکی، خیر و شر، هدایت و گمراهی و ... اگر بخواهیم در همه علوم این­گونه به دنبال تقابل­ها باشیم، پایانی نخواهد داشت. اینجاست که قرآن با آیات روشنگرش قبل از دانش­های جدید درباره این واقعیت سخن به میان آورده است:

ما هر چیزی را به صورت جفت آفریدیم، شاید که یادآور شوید. [الذاریات: 49].

 

 

دانشمندان در پژوهش­های خود دریافتند که هر گیاهی برای تکثیر و تولید مثل نیاز به جنس نر و ماده دارد. در بعضی گیاهان مانند درخت خرما این جفت، جدا از هم هستند که یک گیاه نر و دیگری ماده است، ولی در گیاهانی مانند درخت کاج هر دو گونه نر و ماده در یک گیاه هستند. بدین ترتیب نتایجی که علم به آن دست یافته این است که همه گیاهان روی کره زمین به صورت جفت هستند که یکی نر و دیگری ماده است. این واقعیت در زمان نزول قرآن شناخته شده نبوده، ولی خداوند آن را بیان نموده است:

خداوند در زمین از هر گونه میوه­جات و گیاهان به صورت جفت جفت- نر و ماده- بیافرید. و این آیه از نشانه­هایی است که جای بسی تأمل دارد. [الرعد: 3]

 

 

دانشمندان هسته­های خرمایی را یافتند که عمری معادل 1000 سال داشت. آنها این هسته­ها را کاشتند و سبز شد. این مسأله آنها را به شگفتی واداشت که چگونه ممکن است هسته­ای پس از هزار سال دوباره به زندگی بازگردد؟ دانشمندان با بررسی این پدیده به این نتیجه رسیدند که  درون هسته خرما، برنامه­های خاصی تعبیه شده که توانایی زنده ماندن در هر لحظه را به هسته می­دهد. چه کسی هسته را آموزش داده که بدون کوچکترین اشتباهی وظیفه خود را انجام می­دهد؟ قطعا خداوند پاک و منزه است که می­فرماید:

زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج می­سازد، هم­چنین زمین را پس از مردن زنده می­کند، شما نیز این­چنین در قیامت برانگیخته می­شوید. [الروم: 19].

 

 

پژوهشگران مرکز کنترل هوایی آمریکا از کشف  ماده­ای شیمیائی شبیه آسپرین در گیاهان بیمار شگفت­زده شدند. این ماده در فضای دور گیاه یافت می­شود. ظاهرا این ماده جزئی از سیستم دفاعی گیاه برای حفاظت از آن در برابر بیماری است. با شنیدن این مسأله چاره­ای جز سبحان الله گفتن نداریم. چه کسی ترشح این ماده مسکِّن را برای مقابله با درد به این گیاه آموخته است؟ خداوند می­فرماید:

آسمانهای هفتگانه و زمین و همه کسانی که در آنها هستند، همه تسبیح او را می گویند، هر موجودی تسبیح و حمد او را می گوید ولی شما تسبیح آنها را درک نمی­کنید و خداوند  بردبار و آمرزنده است. [الإسراء: 44].

 

 

دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند که مورچه ماده وظیفه هشدار دادن هرگونه خطری را بر عهده دارد. این مورچه با فرستادن ارتعاشات صوتی و مواد شیمیائی، مورچه­های دیگر را از وجود خطر آگاه ساخته و همه به پناهگاه خود می­روند. قران نیز به این واقعیت علمی با ذکر کلمه نملة به صورت مؤنث اشاره کرده است: مورچه‌ ماده­ای گفت: به لانه‌های خود بروید. [النمل: 18].

 

 

 

دانشمندان به تازگی دریافتند که مورچه، مهندس توانایی در ساخت مسکن است. بدین صورت که مسکن خود را مجهز به امکانات لازم برای یک زندگی راحت می­کند؛ برای جلوگیری از نفوذ آب، آن را بالاتر از سطح زمین بنا کرده و شکاف­هائی برای تهویه هوا قرار می­دهد، هم­چنین مسکن را به به اتاق­های خاصی برای نگهداری از مورچه­های کوچک و نیز ذخیره حبوبات تقسیم می­کند... این مهارت­های فوق­العاده نشان­دهنده وجود برنامه­هایی تعبیه شده در مغز کوچک مورچه است. آیه­ای در قرآن وجود دارد که به مسکن مورچه اشاره می­کند: خداوند در داستان حضرت سلیمان می­فرماید:

مورچه‌ ماده­ای گفت: به لانه‌های خود بروید. [النمل: 18]. اعجاز این آیه در کلمه مساکنکم نهفته است، چرا که مورچه واقعا مسکن می­سازد.

 

 

دانشمندان به تازگی دریافتند که زنبورعسل به وسیله اشعه ما وراء بنفش می­بیند. به همین دلیل وقتی زنبور یک فیلم ویدئو را مشاهده می­کند، همه تصاویر را ثابت می­بیند؛ زیرا سرعت دیدنش از انسان بیشتر است. هزاران لنز کوچک، چشم زنبور عسل را تشکیل می­دهند و این ویژگی، این امکان را به زنبور می­دهد که  هنگام پرواز به خصوص پرواز میان دسته زنبورها، از برخورد با موانع جلوگیری کند. دانشمندان ماتریالیست از قدرت دید زنبورعسل شگفت­زده شده­اند و می­گویند: چگونه ممکن است زنبوری که مغزی به اندازه سر سنجاق دارد و در این مغز فقط صد هزار سلول وجود دارد، چنین قدرت دید فوق­العاده­ای داشته باشد؟ خداوند می­فرماید:

 او پدید آورنده آسمانها و زمین است؛ چگونه ممکن است فرزندی داشته باشد؟! حال آنکه همسری نداشته، و همه چیز را آفریده؛ و او به همه چیز داناست. [الأنعام: 101].

 

 

 

-  هیچ حیوانی به اندازه شتر قادر به تحمل شرایط سخت صحرا نیست، شرایطی که گاه حیوانات دیگر را تا پای مرگ می­کشاند. یکی از دلایل این توانایی، کوهانی است که چربی را ذخیره می­کند تا جایی که به 36 کیلوگرم چربی هم می­رسد و زمانی که نیاز داشته باشد، از این چربی­ها و آب ذخیره شده استفاده می­کند که مسافتی حدود 161 کیلومتر را به راحتی با این مقدار نیرو می­تواند طی کند. البته این­ها خاص شتر تک کوهان است، چه برسد به شتر دو کوهان.هم­چنین شتر می­تواند میزان حرارت بدن خود را با محیط بیرون وفق دهد، به همین سبب خیلی کم تعرق دارد و آب بدنش در دمای 49 درجه سانتیگراد نیز حفظ می­شود. همه این­ها نشانه­هایی است بر عظمت خالق و قابل تأمل برای ما انسان­ها. خداوند می­فرماید:

آیا به شتر نمی‏نگرند که چگونه آفریده شده‏؟ و به آسمان که چگونه برافراشته شده‏؟ و به کوه‏ها که چگونه برپا داشته شده‏؟ و به زمین که چگونه گسترده شده است‏؟ [الغاشیة: 17 - 21].

 

 

-  دانشمندان بر این باورند که بینی شتر طوری طراحی شده که می­تواند بخار آب موجود در هوای بازدم را حفظ کند و آن را به صورت مایع به بدنش برگرداند، بدین ترتیب آب بدنش کمتر هدر می­رود. کلیه و روده شتر نیز آب را بسیار خوب نگه می­دارد. از ویژگیهای دیگر شتر، پوست ضخیمی است که نور خورشید را منعکس کرده و مانع رسیدن گرمای ماسه­ها به آن می­شود. پاهای شتر نیز گرمای ماسه­ها را از خود دور می­کند. از دیگر امتیازات شتر این است که وقتی احساس تشنگی شدید می­کند، می­تواند 135 لیتر آب را فقط در 13 دقیقه بنوشد! هم­چنین لب­های خشن بزرگ و دهان محکمی دارد که می­تواند گیاهان خاردار و خشک صحرائی را بخورد. شتر با وجود وزن زیاد خود وهم­چنین وزن بارها، به سبب پاهای بزرگ و خشن پهن، در ماسه­های صحرا فرو نمی­رود. هم­چنین، ابروهای کلفت، مژه­هایی بلند، موی گوش بلند و بینی­ای که کاملا می­تواند بسته شود، دارد و به سبب این مسائل گرد و خاک صحراها او را به زحمت نمی­اندازند. همه این ویژگیها ما را به تفکر در این موجود شگفت­انگیز وا می­دارد:

آیا به شتر نمی‏نگرند که چگونه آفریده شده‏؟ و به آسمان که چگونه برافراشته شده‏؟ و به کوه‏ها که چگونه برپا داشته شده‏؟ و به زمین که چگونه گسترده شده است‏؟ [الغاشیة: 17 - 21].

 

 

 

حشره شناسان به تازگی به این نتیجه رسیده­اند که خانه عنکبوت از ضعیف­ترین خانه­هاست، همچنین خانواده عنکبوت، خانواده­ای از هم گسیخته است؛ به طوری که عنکبوت ماده در صورت نیاز فرزندان و شوهر خود را می­خورد!! به همین سبب خداوند در قرآن عقیده کافران و ملحدان را به خانه عنکبوت تشبیه کرده است: سست ترین خانه­ها، - اگر می­دانستند- خانه عنکبوت است. [العنکبوت: 41].

آری خداوند پیامبر خود را از این حقایق آگاه ساخته است.