1 -    باریتعالی می‌فرماید:

و چون بندگان من از دوری ونزدیکی من پرسند بدانند که من به آنها نزدیک خواهم بود و هر که مرا خواند دعای او اجابت کنم. پس بایست دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند باشد تا به سعادت راه یابند. سوره بقره – آیه 186

همانا خدا ازتو به تو نزدیکتر است و هنگامی که او را می‌خوانی او شنواست و دعای تو را اجابت می‌کند به شرط اینکه از روی پاکی نیت باشد که پاک بودن نیت یکی از مهمترین عوامل اجابت دعا می‌باشد.

حالا چگونه متوجه می‌شوید که دعایتان از روی پاکی نیت است؟

ابتدا ازخود بپرس که از این دعا چه چیز را می‌خواهی؟ اگر جواب رضای خداوند بود پس خدا دعایت را اجابت خواهد کرد و اگر هدف از دعا ضرر رساندن به مردم یا طمع و یا دوستی دنیا بود همانا خداوند باز هم دعایت را اجابت می کند ولی از آخرت نصیبی برایت نمی‌ماند. پس در دعای خود پاک نیت و خالص باش که خداوند خیلی سریع آن را اجابت می‌کند.

2- هر پیامبر در قرآن دعایی مخصوص به خود دارد: و اگر بهترین دعاها را خواسته باشی همان دعای پیامبران است. اگر از تنگدستی و غم و غصه رنج می‌بری دعای حضرت یونس علیه السلام را بخوان و آن:

الها خدایی به جز ذات یکتای تو نیست تو از شرک و شریک و هر عیب و آلایش پاک و منزهی و من از ستمکارانم.  سوره انبیاء – آیه 87

و خیلی سریع خدا آن را اجابت خواهد کرد همان طور که برای این پیامبر اجابت کرد و فرمود:

پس ما دعای او را مستجاب کردیم و او را از گرداب غم نجات دادیم و اهل ایمان را اینگونه نجات می‌دهیم.  سوره انبیاء – آیه 88

و به گفته باریتعالی توجه کن که فرموده:

و اهل ایمان را این گونه نجات می‌دهیم.  سوره انبیاء – آیه 88

پس اگر به راستی اهل ایمان باشی خداوند دعایت را مستجاب می‌کند.

 

 

3- از دعاهای بسیار مهم که خیلی از مردم از آن غافل هستند و مهمتر از همه کسانی که از نعمت فرزند محرومند و آن دعای حضرت زکریا علیه السلام است که فرموده:

بارالها مرا یک تن و تنها وامگذار که تو بهترین وارث اهل عالم هستی. سوره انبیاء – آیه 89

اگر این دعا را تکرار کنی و از مستجاب شدن آن اطمینان داشته باشی همانا خداوند آنچه را که طلب کنی اجابت خواهد کرد زیرا که برای حضرت زکریا اجابت کرده و فرموده:

پس ما هم دعای او را مستجاب کردیم و یحیی را به او عطا فرمودیم و جفتش را که نازا بود شایسته همسری او و قابل ولادت گردانیدیم.  سوره انبیاء – آیه 90

چه رازی در دعای پیامبران نهفته که به سرعت اجابت می‌شده ولی گاهی اوقات ما آنقدر دعا می‌کنیم ولی اجابت نمی‌شود؟ جواب اینجاست که باریتعالی فرموده:

آنها در کارهای خیر تعجیل می‌کردند و در حال بیم و امید ما را می‌خواندند و همیشه به درگاه ما خاص و خاشع بودند.  سوره انبیاء – آیه 90

همانا پاک و منزه است خدای را که از مهمترین شرطهای استجابت دعا تعجیل در کارهای خیر و فروتنی در مقابل خداوند است. آیا شما این کار را در زندگی خود انجام می‌دهید؟

 

 

4- آیا می دانید که چه دعایی برای شفای بیماریهای غیرقابل درمان مفید است؟

دعای حضرت ایوب علیه السلام است که هر کسی آن را زیاد تکرار کند خداوند او را شفا خواهد داد و آن این است:

ای پروردگار مرا بیماری رسیده و تو مهربانترین مهربانانی.  سوره انبیاء – آیه 83

خداوند دعایش را اجابت کرده و او را از بیماری شفا داد، باریتعالی می‌فرماید:

پس دعای او را مستجاب ساختیم پس آنچه که از ضرر در او بود برطرف ساختیم و خاندانش و همانند آنها را با آنها به او دادیم به خاطر مهربانی از جانب ما و بخاطر تذکری برای عبادت‌کنندگان.  سوره انبیاء – آیه 84

به همین دلیل است که ما امروزه نیاز شدیدی به دعا داریم زیرا فقط خداوند والامرتبه می‌تواند ما را از شر هرگونه بیماری در امان نگه دارد و همانا او بر همه چیز تواناست.

 

5-       چگونه خدا را بخوانیم؟ خداوند در مورد پیامبران فرموده:

و در حال بیم و امید ما را می‌خواندند.  سوره انبیاء – آیه 90

امید همان رغبت به خداوند است و بیم همان ترس از عذاب الهی است. پس دعای ما باید همراه با امید زیاد و ترس شدید باشد.

و حالا سؤال اینجاست: هنگامی که خدا را میخوانید دل شما باید به سوی خدا و رضای خدا متوجه است یا اینکه به سمت حاجت خود مشغول است؟ و این خود راز مستجاب شدن دعا است.

وقتی که خدا را میخوانیم و از او درخواست می‌کنیم باید به یادآوریم که خداوند بر همه چیز تواناست و هر چیزی در زمین و آسمانها تحت کنترل اوست و همانا خداوند بزرگترین است و ما باید نسبت به آن چیزی که از خدا می‌خواهیم تمرکز کنیم.

به همین دلیل یکی از مهمترین اسرار اجابت دعا، به یادآوردن خداوند در تمام لحظات است.

 

6- یکی دیگر از مهمترین شرایط اجابت دعا این است که در برابر خداوند فروتن و خاشع باشی. فروتنی و خشوع همان ترس از خداوند است همانطور که باریتعالی در مورد انبیاء فرموده:

و همیشه به درگاه ما خاشع و خاضع بودند. سوره انبیاء – آیه 90

و این رازی مهم از رازهای استجابت دعا است. همانا هر اندازه که فروتن باشی به همان اندازه دعایت مستجاب خواهد شد.

اما در دعا فروتنی و خشوع کافی نیست، بلکه باید از خود بپرسی: آیا در نماز در برابر خدا فروتن هستی؟ و آیا در کسب روزی حلال می‌کوشی و از خوردن مال حرام می‌پرهیزی؟ اینجاست که می‌فهمیم چرا پیامبر گرامی ما بر این مسأله تأکید داشت که مسلمان باید روزی حلال کسب کند تا دعایش مستجاب شود.

 

آیا روزی از گناه کسی که به تو بدی کرده گذشت کرده‌ای؟

 آیا در مقابل اذیت و آزار کسی به خاطر رضای خدا صبر کرده‌ای؟

آیا تا به حال از خود پرسیدی که چه چیزی خدا را راضی می‌کند یا باعث می‌شود که به خدا نزدیکتر شوی و از بندگان خوب خدا باشی؟

این سؤالات را باید مطرح کرده و به آنها بیاندیشیم و بکوشیم که از بندگان نزدیک به خدا باشیم و تمام کارها و حرکاتمان و حتی افکار و احساسمان برای رضای خدا باشد و چیزی از این دنیا جز رضای خداوند پاک ومنزه را نمی‌خواهیم.

آیا در این دنیا چیزی زیباتر از رضای خداوند وجود دارد؟

 

---------------------

به قلم: عبد الدائم الکحیل

www.kaheel7.com/fa