سلام دوستان میتونید نکته برداری هایی که از کتاب شده در ادامه مطلب مرور کنید یا میتونید از همین لینک پایین 

اقدام به دانلود کتاب کنید

دانلود کتاب تفسیر قرآن کریم
حجم: 531 کیلوبایت


عبادت و عبودیّت

عبادت چیست؟

بسم الله الّرحمن الّرحیم

عبادت، هدف آفرینش ماست. قرآن میفرماید: {وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ} (سوره ذاریات، آیه 56)

کارهایی را که انجام میدهیم، اگر برای رضای خدا باشد، عبادت است: گرچه مانند کسب و کار، تحصیل علم، ازدواج و یا خدمت به مردم، برای رفع نیازهای خود یا جامعه باشد.

آنچه یک امر را عبادت میکند، آنست که به انگیزه ای مقدس انجام شود و به تعبیر قرآن رنگ خدایی {صبغه الله} (سوره بقره، آیه 138) داشته باشد.




همانگونه که در مقایسه جسم و روح، روح مهمتر از جسم است و انسانیتِ انسان به روح اوست، در مقایسه عکل و نیّت، نیّت مهمتر از خود عمل است، چرا که روح عمل است.

نیّت به قدری ارزش دارد که اگر انسان نتواند کار خیری را انجام دهد، امّا نیّت آنرا داشته باشد که انجام دهد، خداوند پاداش آنرا به او میدهد.




قرآن از کسانی که خدا را بخاطر خود میخوانند و فقط در مشکلات به سراغ او میروند و در غیر آن خدا را فراموش و یا حتی انکار میکنند، به شدت انتقاد کرده است: {فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ} (سوره عنکبوت، آیه 65)

هرگاه بر کشتی سوار و در آستانه غرق شدن قرار گیرند، با اخلاص خدا را میخوانند، اما همین که به خشکی پا گذاشتند و نجات یافتند مشرک میشوند.

به هرحال، کار برای خود، نفس پرستی است.

کار برای مردم، بت پرستی است.

کار برای خدا و خلق، دوگانه پرستی است.

و کار برای خود و خلق را برای خدا کردن، خدا پرستی استت.